torsdag 26 maj 2011

Energikakor!

Då min underbara fina sambo satt och yttrade sig om att han ville ha någon kaka eller liknande att äta efter träningen för att snabbt få i sig kolhydrater så att kroppen återhämtar sig så var jag snabb med att inse vad det betydde för mig: Bakning!!

Jag älskar att baka och greja, tycker det är fantastiskt roligt. Nackdelen är ju bara att man äter upp det man bakar.. Eller ja nackdel o nackdel, det kan väl diskuteras. Men ur en hälsosam synpunkt så är det iallafall inte så bra. Men nu fick jag en anledning att få baka till någon annan!

Så jag letade runt lite på olika sidor och hittade till slut ett recept på energikakor. Här är receptet:

1 msk smör
1 dl socker
1 dl ljus sirap
1 dl vispgrädde
0,5 dl honung
7dl havregryn
1dl valfritt (ex russin eller nötter)
Några bitar choklad kan tillsättas för att få knäcken mjukare.


Ungefär 100 g innehåller ca 375 kcal (E% = protein 5,6%, fett 33,1%, kolhydrater 63,6%)

"Generellt sätt behöver man 10-20 gram protein samt ca 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt efter ett träningspass. Om en person väger 60 kg behöver denne alltså ca 60 gram kolhydrater. För att få så bra återhämtning och muskeluppbyggnad som möjligt bör man äta ett mindre mål direkt efter träningspasset, helst inom en halvtimme. Vidare är det viktigt att man äter en ordentlig middag när man kommer hem."

Jag har gjort kakorna á 100g för att det skall passa någorlunda med mängden som min man bör få i sig direkt efter träning.



 1. Koka smör + socker + sirap + ev choklad + grädde i en kastrull. Rör flitigt i början så att sockret löser upp sig och inte bränner fast. Koka så att det bubblar i en tjockbottnad kastrull till 125 grader. Har du inte en sockertermometer kan du göra ett kultest: Släpp ner en klick knäck i ett glas kallt vatten. Kan du rulla knäcken till en kula har knäcken kokat klart. 


 2. När du bedömer att blandningen är klar, så häller du i havregrynet + valfria ingredienser i kastrullen. (Jag valde russin, pumpafrön och skalad mandel) Blanda ordentligt. När du blandat klart häller du blandningen på smörpapper och platta sedan till det med en brödkavel.

 
 3. Skär i lagom bitar och rulla in dem i smörpapper. Klart!

Har tyvärr inte provsmakat ännu, överlåter det till mannen. Men jag hoppas på positiva utlåtanden! :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar