måndag 14 maj 2012

HIIT

Ja igår provade jag och Pauline på HIIT för första gången. Det står för "högintensitets- intervallträning" typ på svenska. Vi drog upp till Bjursjön för att springa runt sjön eftersom ja så lätt får ont i benhinnorna när ja springer i stan på asfalt. Anyway, hiit innebär att man kör spurtar och pressar kroppen till max under ca 30sek för att sedan köra effektiv vila (typ jogging) i 1 1/2 - 2 min och sedan max igen osv.. Vi körde alltså först uppvärmning i ca 10 min och sen 10 vändor á 30 sec med vilan emellan.. Vi tog oss precis runt sjön, blev helt perfekt sträcka! ;) Jag va sjuuuukt trött i slutet, det är verkligen jobbigt för kroppen. Var nära att ge upp på sista men fick ju såklart kämpa mig igenom det!

Anledningen till att jag vill börja med detta är för att när man styrketränar så bygger ju kroppen muskler och fokus ligger på uppbyggnaden. Men när man till exempel då vill förbättra sin kondition genom ex löpning så fokuserar kroppen på det istället och man tappar muskelmassa. Och det vill jag ju såklart inte göra nu... Därför är dom här intensiva intervallerna bra då hjärtat ständigt jobbar och med korta stunder maxpuls så förbättras konditionen MEN muskelmassan minskar inte drastiskt. Bara fettet, är ju inte speciellt besviken om det skulle bli så ;) haha, vem försöker jag lura, det är ju det som är mitt syfte med hiit...

Jag har iallafall idag SJUK JÄVLA TRÄNINGSVÄRK i hela nedre kroppen.. Överallt, plus att jag går som en gammal tant. Tur att det inte är benträning förrän på onsdag ;)

Ska tillägga att HIIT inte är för en person som inte tränar regelbundet då det är väldigt påfrestande för kroppen och kräver mycket av den som gör det. Så har jag sagt det.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar