torsdag 25 oktober 2012

Deffmat


 Middagen blev superlyckad, så nu kommer receptet här:

2 portioner, ingredienser:
Färsbollarna:
  • 250 g mager nötfärs, max 10 %
  • ½ riven rödlök
  • salt, peppar och basilika
  • 30 g fetaost, max 22 %
  • ½ msk smör/olja till stekning
Och till moset:
  • 150 g potatis i bitar
  • 200 g broccoli
  • 1 tsk kalvfond
  • 1 tsk smör
  • svartpeppar
 
Servera med skivad tomat, basilika och ev balsaminco.
  1. Blanda färsen med lök och kryddor. 
  2. Forma 6 stora köttbullar. 
  3. Gör ett hål med lillfingret och peta in en ostbit i mitten av varje boll. Jämna till ytan så att osten inte tittar ut. 
  4. Bryn bollarna i fettet och efterstek cirka 5 min så att de blir genomstekta. 
  5. Koka potatisen 10 min. 
  6. Lägg ner skalade broccolistjälkar och buketter och koka 5 min till. 
  7. Mixa med fond och smör. Krydda.
(Jag kokade potatisen och broccolin för sig, så det går att göra det hur man vill)

Energi per portion: 390 kcal
 
 


1 kommentar:

  1. Shiiit vad gott det ser ut! Tack för att du la ut receptet, nu vet du vad jag ska äta. ;)
    Tack Lina för dina goa ord i mitt inlägg, vad glad jag blir! Håller tummarna för att du också blir klar med hinder och möjligheter innan helgen, det är inte så svårt när det väl börjar rulla på. Men jävligt segt! ;)

    Lycka till och ha en toppen helg om vi inte hörs innan dess. Kramar

    SvaraRadera