onsdag 30 januari 2013

Vad kan man äta?

Jag tänkte skriva ett litet inlägg om mat, kosthållning och hur jag ser på det hela. Vad kan man egentligen äta? Ska man äta vad man vill när man vill? Ska man äta så lite som möjligt? Bara grönsaker? Lchf? Viktväktarna? Atkins?

Min åsikt är att VARJE person själv måste avgöra vad som är bäst för just den personen!

 Sluta upp med att jämföra sig med sin kompis, sin partner, sin mamma eller vem det nu kan vara som man kanske ser upp till när man ser hur utsidan ser ut. Man ska tänka på att utsidan inte alltid speglar insidan. En del människor har "bra" gener som gör att man kanske har svårare att gå upp i vikt, men insidan behöver inte se "bra" ut för det. Det du stoppar i din kropp påverkar ditt humör, din sömn,din träning, din ork, dina organ, din hy, ditt hår, naglar, allt till viss del och på sikt. Jag själv har testat lite olika metoder eftersom jag pendlat så mycket i vikt genom åren som vuxen. Jag har testat Cambridge som innebär att man svälter sig i princip, man dricker ersättningsdrycker (vilket jag nu i efterhand med massa mer kunskap i bagaget aldrig skulle få för mig att göra igen, klarade dessutom bara ett par veckor på bara dryck). Jag har testat Lchf och jag har testat en sorts Gi-metod. Jag tror att alla dessa metoder säkert funkar bra på vissa människor, men det som funkar bäst för mig är vanlig husmanskost med lite nyttigare twist, ex mera grönsaker, mindre kolhydrater eller en blandning av lätt-mejeriprodukter och riktiga med högre fetthalt. Om man föreställer sig min tallrik så är det oftast 50% protein, 30% grönsaker och 20% kolhydrater och fett.

(Ungefär såhär)

Och min syn på kosthållning är att man måste skaffa sig en oerhört viktig sak: 
Kunskap och ännu mera kunskap!! 
 
Genom att ex. äta enligt Viktväktarna så får du upp ögonen för vad det innebär med kalorier, hur mycket stoppar du i dig på en dag? Och hur mycket gör du av med? Och det tycker jag är bra, med det sagt så tycker jag att det är upp till var och en men jag anser inte att det är hållbart att hela tiden räkna points på allt du äter. Det blir inte en avslappnad ställning till mat. Men det kan vara bra att lära sig HUR det du stoppar i dig påverkar din kropp och vikt.

Jag tror på att ha en sund inställning till mat. Man ska unna sig ALLT, men inte JÄMT. Jag tror inte på att förbjuda sig själv att äta olika saker, utan unna dig det ibland istället och njut verkligen av det. Välj dina tillfällen på en vecka. Jag har oftast en dag på helgen då jag äter pizza om jag vill och chips på kvällen, eller vad det nu kan vara jag är sugen på just den dagen.

Sen beror det på hur mycket du rör dig, hur mycket du ska äta per måltid. Tränar du mycket anser jag att du ger kroppen bränsle för att orka prestera bra när du tränar och samtidigt gör du av med en stor del (eller det mesta) av vad du äter. Tränar man däremot inte så mycket så behöver inte kroppen speciellt mycket mat, det är snarare ofta så att man tänjt ut magsäcken och du blir hungrig eller sugen på sött för att blodsockret är lågt.

Oj, vilket långt inlägg
.. Tror att jag avslutar med att visa en bild på den enorma fika jag åt av i söndags hos min mormor, 14 kakor plus cheeskake (!!)  bjöd hon på. Helt galet!! Men jag valde det tillfället för helgen och åt utav 10 olika sorter (mest halvor) plus cheeskake!! 

Och jag njöt, det vill jag lova ;)

2 kommentarer:

  1. Du är så klok min vän! Jag tackar och bugar för dina ord. Egentligen vet jag redan din syn på kost och träning men det var kul att läsa om det och det gjorde mig ännu säkrare på att jag är på rätt spår. :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra vännen! Ja jag tror verkligen att du är på rätt spår, tycker du är jätteduktig och du verkar ha lärt dig mycket användbar kunskap under det senaste året! KRAM!

      Radera