måndag 18 februari 2013

Lite tankar kring träning och mat

Tänkte att jag skulle skriva lite om hur jag ser på det här med protein och vad man ska/inte ska äta, lägga till kosten osv.
När man tränar mycket så behöver musklerna mycket återhämtning efter träningen. Om man tränar hårt (ex styrketräning) så bryter man ner muskelcellerna och när dom ska återhämta sig så behöver dom protein för att byggas upp igen. Protein är alltså främst till för muskelbyggandet (nu menar jag inte arnold-muskelbygge utan bara rent generellt i allas kroppar, haha) men anledningen till att så många som tränar mycket och mer målinriktat äter ex kvarg är för att det ofta är lite kolhydrater oxå. Till exempel kesella/kvarg har högt protein-innehåll och lågt fett och kolhydratinnehåll. 


Allt beror på hur kosten man äter ser ut i övrigt om man ska lägga till ytterligare protein eller inte. Lite exempel på olika saker med relativt mycket protein:
  • Kesella/kvarg
  • Ägg
  • Proteinshake/Proteinbars
  • Keso
  • (Turkisk yoghurt)
  • Avocado 
  • Banan
  • Nötkött
Turkisk yoghurt innehåller också en del kolhydrater och fett men är definitivt bättre än vanlig yoghurt. Nötkött innehåller mera protein än vad fläskkött eller blandfärs gör, om man vill få i sig mera protein och mindre fett. Sen är ju ägg toppen, eftersom man kan göra så otroligt mycket med det oxå! Koka, steka, omeletter, röror osv... 

Sen proteinshake eller proteinbar. Varför? 
Till exempel om du tränat hårt på gymmet och inte ätit middag innan, du  måste hem och laga mat säger vi. Då är det väldigt viktigt att du får i dig protein för återuppbyggnaden INOM 30 min efter avslutad träning, ihop med lite ny energi (kolhydrater) om du vill bli lite piggare kanske (inget måste med kolhydraterna, proteinet är det kroppen vill ha). Då kan en proteinshake vara bra för att du inte behöver äta något, du kan bara dricka en sådan för att ge kroppen det den behöver och sen åka hem och laga din middag och äta den.Dessutom lätt att bara ha med sig i väskan.

En proteinbar däremot är ett bra mellanmål om man vill ha lite av varje, dvs både protein och kolhydrater/fett. Det finns jättemånga olika barer och med olika kalorimängd men dom brukar ligga på mellan 200-250 kcal per bar. Så det kan vara väldigt smidigt att ha med sig i väskan om man inte är hemma och bara stoppa i sig. Dessutom kan man ju säga att det är lite som att äta lite godis, jag tänker på dig Karin ;)

Man kan göra egna oxå, om man gillar att baka som jag! Kul och gott ;)

 

Sen kanske ni har sett att det finns ex Gainomax såna där mjölkdrycker i olika smak? Dom innehåller väldigt mycket socker så man kan lika gärna äta något annat efter träningen som man tycker är gott om man funderar på att dricka såna. Just saying.





 Några följdfrågor, kanske? :)

2 kommentarer:

  1. Tack Lina! Gööörbra inlägg :-) :-) :-)
    En liten följdfråga då ;-) Jag vet ju att du tränar betydligt mer än vad jag nånsin kommer göra, haha. Men hur ser en typiskt vanlig dag ut för dig, rent kostmässigt menar jag.
    Sen undrar jag vilket protein du rekommenderar? Vasleprotein har jag hört om.. Är det något bra? Eller vad har du för andra förslag?
    Du är numer min personliga kost och träningsrådgivare förresten ;-)
    Pöss!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men de e bra att du frågar ju, hur ska man annars lära sej nåt nytt ;) Jag kan skriva ett inlägg om hur jag äter med på en dag :)
      Ja okej, skriver lite om det oxå! Haha!! Det tycker jag låter skojigt ;)

      Radera