tisdag 9 april 2013

När jag tittar i backspegeln..

Hmm.. Fick ju en kommentar om min vikt och hur jag gjorde för att gå ner i vikt osv. Det har varit en lång väg till att nå dit jag är idag, och jag känner själv att jag fortfarande vill utvecklas inom träningen och min kropp. Jag vill utmana mig själv och se vad jag klarar och inte klarar.. Det är de som är de roliga med träning, det finns alltid nya utmaningar! ;)

När jag vägde som mest mådde jag inte speciellt bra med mig själv, jag nådde till slut till den punkten när jag kände att "nu har jag fan fått nog, det här är inte jag". Jag bestämde mig bara helt enkelt för att ändra min livsstil och mina vanor. Jag har testat olika dieter och annat (har bloggat om det tidigare så går inte in nåt större på det nu) men kommer alltid fram till att husmanskosten och att leva efter mitt sunda förnuft är det som funkar allra bäst på mig. Jag tror att genom att hålla nere mängden socker/fett och då tänker jag på godis, chips och annat som man brukar äta som inte är mat (snabbmat är inte inräknat i mat) och begränsa sig till en eller kanske två dagar i veckan är klokt, eftersom det skapar goda rutiner i vardagen och att kroppen får i sig väldigt mycket "bra" mat som den kan jobba med. Jag minns faktiskt inte exakt vad jag har vägt som mest eftersom jag då levde i nån sorts förnekelse och vägde mej helst inte, men det är garanterat 15 kilo upp ifrån min nuvarande vikt iallafall. Jag förstår att vågen är en viktig del för många, men jag skulle vilja tipsa om att mäta sig på kroppen istället eftersom det säger mer om hur du förändras när du vill gå ner i vikt eller få mer muskler eller vad de kan va. Vågen säger egentligen bara hur mycket din kropp väger men inte om du har bara fett på kropen eller om du har muskler osv. Förstår ni hur jag menar? Det är egentligen bara en siffra som inte alls beskriver din form eller hälsa.

Hårt arbete lönar sig, att vara envis och inte ge upp! Och att tillåta sig själv att falla ibland, man kan faktiskt inte vara på topp jämt. Men det viktiga är att inte ge upp, eller för att man ätit något onyttigt tänka att "äh nu har jag ju ändå börjat så nu kan jag ju fortstätta". Nej, tänk tvärtom! :) Hoppas du fick lite svar på dina frågor iallafall. Hittade ingen klockren före/efter bild just nu men detta var det jag hittade!

/Lina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar